Podwyższone CRP w ciąży. Co to oznacza?

CRP to tzw. białko C-reaktywne, białko ostrej fazy. Jego podwyższony poziom jest informacją sugerującą pojawienie się stanu zapalnego w organizmie. Badanie CRP jest testem laboratoryjnym polegającym na pobraniu krwi i poddaniu go analizie. Podwyższony poziom CRP wymaga zlokalizowania ogniska stanu zapalnego i wdrożenia odpowiedniego leczenia.

Lekarze najczęściej zlecają ciężarnej konieczność wykonania badania na poziom CRP w przypadku rozwijającej się infekcji wirusowej lub bakteryjnej. Podwyższony poziom CRP może się również wiązać z pojawieniem się infekcji grzybiczej, chorób serca, a także chorób nowotworowych, czy zakażeń oraz martwicy tkanek. Białko C-reaktywne wytwarzane jest w ścianach tętnic oraz w wątrobie pod wpływem cytokin prozapalnych. Głównym zadaniem CRP jest rozpoznawanie patogenów lub uszkodzonych komórek w organizmie i przyczynianie się do ich usuwania przez poznawanie drobnoustrojów lub uszkodzonych komórek organizmu, a następnie pośredniczenie w ich eliminowaniu.

Dzięki badaniu poziomu CRP w organizmie ciężarnej, lekarz jest w stanie postawić właściwą diagnozę, kontrolować przebieg choroby, a w razie konieczności zdecydować o konieczności wdrożenia leczenia. Infekcje mogą bowiem zagrażać zdrowiu matki i dziecka, dlatego ich wczesne wykrycie ma kluczowe znaczenie w przypadku podejrzenia pojawienia się niebezpiecznych patogenów. Gdy w organizmie pojawi się stan zapalny, poziom CRP wzrasta bardzo szybko, zaś ustanie stanu zapalnego powoduje szybką normalizację poziomu CRP. Jest to zatem niezwykle czuły marker zapalenia.

Normy CRP w ciąży. Wartości poniżej 10mg/l uznawane są w przypadku kobiet ciężarnych za wynik prawidłowy. W przypadku podwyższenia poziomu CRP do 40mg/l jest to wskazanie najczęściej dotyczące rozwijającej się infekcji wirusowej. Wartości powyżej 40 mg/l i nieprzekraczające 200 mg/l stanowią o infekcji bakteryjnej, zaś wynik CRP powyżej 500 mg/l stanowi najczęściej o ciężkim zakażeniu bakteryjnym. W przypadku kobiet w ciąży wynik podwyższonego CRP może również wskazywać na rozwój różyczki, którą może również zarazić się płód. Dlatego też paniom, które planują dziecko, a nie chorowały na różyczkę, zaleca się szczepienie przeciwko różyczce przynajmniej 3 miesiące przed zajściem w ciążę. Wysokie stężenie CRP w trakcie ciąży może niekiedy wskazywać na wysokie ryzyko porodu przedwczesnego. U kobiet, u których dochodzi do przedwczesnego pęknięcia błon płodowych lub u których doszło do zahamowania wzrostu wewnątrzmacicznego płodu monitoruje się również podwyższony poziom CRP – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Na wizytę należy umawiać się pod numerem 606-340-593.