Cholestaza ciążowa

Cholestaza ciążowa jest chorobą, która może w znaczący sposób wpłynąć na zdrowie płodu i ostatecznie doprowadzić do wcześniejszego zakończenia ciąży. Pojawia się najczęściej pod koniec ciąży, a komplikacje które powoduje są najbardziej niebezpieczne dla płodu. Co to jest cholestaza ciążowa i jakie są przyczyny występowania choroby u kobiet ciężarnych?

Cholestaza ciążowa, jak sama nazwa wskazuje polega na zaburzeniu odpływu żółci do dwunastnicy. Jest to najczęstsza odwracalna dysfunkcja wątroby występująca w ciąży. Szacunkowo występuje u około 1 do 2 proc. ciąż. Pod terminem cholestaza rozumie się zarówno utrudnienie wydzielania żółci do kanalika żółciowego, jak i nagromadzenie żółci w hepatocytach – komórkach wątroby, co objawia się wysokim stężeniem kwasów żółciowych w surowicy krwi. Choroba nasila się najczęściej pod koniec ciąży, od około 30 tygodnia. Cholestaza ciążowa może również powodować zaburzenia pracy wątroby i prowadzić do upośledzenia produkcji czynników krzepnięcia krwi. Z tego punktu widzenia w czasie choroby istotne jest również stosowanie odpowiedniej diety, niskotłuszczowej i nieobfitującej w węglowodany. Choroba bardzo często pojawia się w kolejnej ciąży – występuje o ok. 40 proc. kobiet rodzących drugie dziecko.

W celu zdiagnozowania choroby pacjentkę kieruję się na badania poziomu transaminaz (AspAT i AlAT), które również cechują się wówczas wzmożoną aktywnością. W surowicy krwi wzrasta także stężenie bilirubiny oraz fosfatazy alkalicznej. Parametry te informują lekarza jaka jest kondycja hepatocytów i jak znaczne jest zaawansowanie choroby. Ze względu na poziom kwasów żółciowych we krwi wyróżniamy postać choroby:

• łagodną (10µmol/l do 39µmol/l),
  • umiarkowaną (40µmol/l do 99µmol/l)
  • ciężką (ponad 100µmol/l).

Za bezpośrednią przyczynę choroby uważa się nadwrażliwość na estrogeny i progesteron, których stężenie jest największe w trzecim trymestrze ciąży.

Do najbardziej charakterystycznych objawów cholestazy ciążowej należy intensywny świąd skóry, obejmujący całe ciało bez występowania wysypki, ze szczególnym uwzględnieniem dłoni i stóp. Pacjentki dodatkowo mogą również obserwować zmiany na skórze powstałe na skutek drapania swędzących miejsc oraz wystąpienie żółtaczki w okresie 1-4 tygodni od ustąpienia swędzenia. Objawy cholestazy ustępują zwykle w ciągu trzech tygodni od urodzenia dziecka.

Zdiagnozowanie cholestazy u ciężarnej skutkuje koniecznością umiejscowienia jej na oddziale patologii ciąży, gdzie zostaje poddana leczeniu farmakologicznemu. Zadaniem farmakoterapii jest łagodzenie objawów choroby.

Do najgroźniejszych skutków choroby należą krwotok porodowy, poród przedwczesny, niedotlenienie wewnątrzmaciczne płodu, zgon wewnątrzmaciczny, wydalenie smółki do płynu owodniowego – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Na wizytę należy umówić się pod numerem 606-340-593.