Bakterie w moczu ciężarnej – czy to powód do obaw?

Ciąża to czas, w którym kobieta jest szczególnie narażona na zakażenie dróg moczowych i pojawienie się bakterii w moczu. Obecność bakterii w moczu w ciąży może świadczyć o zapaleniu pęcherza moczowego i z tego powodu stanowi sytuację wymagającą kuracji farmakologicznej, gdyż namnażające się bakterie stanowią zagrożenie dla zdrowia kobiety, jak i dla płodu.

Do najczęstszych przyczyn pojawiających się bakterii w moczu w czasie ciąży zaliczamy zmiany w perystaltyce moczowodu – w wyniku działania hormonów drogi moczowe są nabrzmiałe, bardziej ukrwione, a pH moczu staje się kwaśne. Z kolei powiększająca się macica powoduje nacisk na moczowody i dodatkowo utrudnia odpływu moczu, w wyniku czego dochodzi do jego zastoju. W ciąży dochodzi także do zmniejszenia napięcia mięśni gładkich, co dodatkowo zwiększa ryzyko cofania moczu z pęcherza moczowego do moczowodów. Niezwykle częstym zjawiskiem jest również pojawienie się glukozy oraz białka w moczu, co sprzyja pojawieniu się bakterii w układzie moczowym. Liczne bakterie w ciąży mogą wskazywać na zapalenie cewki moczowej lub pęcherza.

Bakterią, która najczęściej powoduje stany zapalne układu moczowego w czasie ciąży jest bakteria E. coli, która naturalnie występuje w jelicie grubym, lecz w wyniku nieodpowiedniej higieny miejsc intymnych może przedostać się do układu moczowego.

Niebezpieczne konsekwencje nieleczonego zakażenia układu moczowego mogą się wiązać dla ciężarnej z przedwczesnym porodem, jak również zagrożeniem niskiej masy urodzeniowej dziecka, a także zakażenia dziecka bakteriami. Nieleczona infekcja może również doprowadzić u ciężarnej do odmiedniczkowego zapalenia nerek. Niestety, niezwykle często infekcje dróg moczowych rozwijają się bezobjawowo, dlatego tak istotne jest wykonywanie regularnych badań ogólnych moczu, w których stwierdza się obecność bakterii lub ich brak.

Aby zapobiegać nawracającym zakażeniom dróg moczowych, warto stosować codzienną profilaktykę polegającą na odpowiedniej pielęgnacji okolic intymnych i zbilansowanej diecie. Istotne znaczenie ma stosowanie dobrej jakości płynów do higieny intymnej oraz odpowiednia higiena okolic intymnych. Należy również pamiętać o piciu około 2 litrów wody na dobę, a także cenne jest włączenie do diety żurawiny, która niezwykle korzystnie wpływa na drogi moczowe i ograniczyć spożywanie słodyczy do minimum – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.