Glukoza we krwi na czczo – normy dla ciężarnych

Wykonanie badania poziomu glukozy we krwi na czczo pozwala monitorować poziom cukru we krwi matki spodziewającej się dziecka. Jest to jeden z pierwszych wyników, który może służyć diagnozowaniu cukrzycy ciążowej, a jej wczesne wykrycie pozwala zapobiec groźnym konsekwencjom tej choroby – zarówno dla matki jak i dla płodu. Istotny jest fakt, iż poziom glukozy we krwi dopuszczalny u kobiet w ciąży cyklicznie w ostatnich latach się obniża. Pierwsze badanie glukozy w ciąży wykonuje się przed 10. tygodniem u kobiet, które nie należą do grupy podwyższonego ryzyka zachorowania na cukrzycę. To badanie jest punktem wyjścia do dalszego postępowania i wykonania kolejnych. Jakie są obecne normy glukozy we krwi u kobiet ciężarnych?

Za wynik prawidłowy glukozy na czczo we krwi ciężarnej uznaje się, gdy odczyt nie przekracza 92 mg/dl (w ubiegłych latach dopuszczalny poziom glukozy we krwi w ciąży wynosił 95 mg/dl i 105 mg/dl). Jeśli natomiast znajduje się w przedziale 92-125 mg/dl, lekarz kieruje pacjentkę na test obciążenia 75 g glukozy, który standardowo jest wykonywany dopiero po upływie 24 tygodnia ciąży. W przypadku wyniku przekraczającego 126 mg/dl glukozy na czczo we krwi, wówczas lekarz stwierdza cukrzycę ciążową i pacjentka natychmiast kierowana jest do poradni diabetologicznej w celu ustalenia planu leczenia i diety.

Przed wykonaniem badania glukozy we krwi na czczo istotne jest, aby pacjentka nie spożywała posiłku przez minimum 12 h przed badaniem. Co do zasady, cukrzyca ciążowa nie daje swoistych symptomów, które można by odróżnić od typowych dolegliwości okresu ciąży. W ciąży objawy, takie jak przemęczenie, bóle i zawroty głowy, napady głodu, wzmożone pragnienie, suchość w ustach czy wzrost wagi mogą stanowić typowe dolegliwości dla przyszłej mamy, lecz także być sygnałem alarmowym świadczącym o podwyższonym poziomie glukozy we krwi. Z tego powodu badanie glukozy w ciąży zarówno na czczo, jak i za pomocą testu obciążenia glukozą stanowią jedyny sposób, aby dowiedzieć się, czy przyszła mama choruje na cukrzycę ciążową.

Czym może natomiast skutkować nieleczona cukrzyca? Do powikłań płodu spowodowanych nieleczeniem cukrzycy ciążowej należą:

• makrosomia
  • niedocukrzenie noworodka po porodzie
  • hipotrofia wewnątrzmaciczna
  • wady wrodzone u dziecka w obrębie układu nerwowego, kostnego, moczowo-płciowego czy układu krążenia – te jednak występują tylko wtedy, gdy kobieta chorowała na cukrzycę przed ciążą, a stężenie glukozy było niekontrolowane i nieregulowane.

W przypadku ciężarnej, nieleczona cukrzyca ciążowa może prowadzić do powikłań w postaci infekcji dróg moczowych, nadciśnienia tętniczego, a niekiedy również do przedwczesnego porodu – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.