Endometrioza – diagnoza i leczenie

Endometrioza to choroba, która przez lata może nie dawać swoistych objawów, które są ściśle związane z cyklem miesiączkowym. Najnowsze badania wskazują, iż choroba ta zwana inaczej gruczolistością macicy lub wędrującą śluzówką macicy może mieć podłoże genetyczne. Z jednej strony objawia się bolesnym miesiączkowaniem, z drugiej brakiem regularnego krwawienia oraz bólem jajników.

Endometrioza jest definiowana jako występowanie błony śluzowej trzonu macicy poza jej naturalnym umiejscowieniem. Endometrioza dotyczy 6-15% ogólnej populacji kobiet, występuje głównie u kobiet w wieku rozrodczym, jak również u młodocianych i u 3% kobiet po menopauzie. U kobiet cierpiących z powodu niepłodności, częstość występowania endometriozy wzrasta do 35-50% przypadków. Tradycyjnie, w trakcie występowania miesiączki dochodzi do złuszczenia śluzówki macicy, co powoduje krwawienie. W przypadku endometriozy owe złuszczone komórki nie są wydalane z organizmu, lecz przemieszczają się po organizmie oraz osadzają się na jajnikach, przenikają do jamy brzusznej, pęcherza, jelit i otrzewnej. W finalnym stanie dochodzi do powstawania torbieli, guzów, które niekiedy wymagają leczenia operacyjnego.

Endometrioza jest związana z objawami bólowymi o charakterze: bólu występującego okresowo przechodzącego w ból ciągły, bolesnych miesiączek, bolesnego współżycia, bolesnego oddawania moczu czy stolca.

„Złotym standardem” w diagnostyce endometriozy jest laparoskopia, która umożliwia jednoczasowe leczenie. Powinna ona być poprzedzona dokładnym zebraniem wywiadu, diagnostyką obrazową – USG, MRI. Leczenie endometriozy możemy podzielić na farmakologiczne i chirurgiczne, które może mieć charakter – oszczędzający bądź radykalny. Rodzaj zastosowanego leczenia zależy od: wieku pacjentki i jej chęci prokreacyjnych, występujących dolegliwości, postaci endometriozy. Ważną rolę odgrywa leczenie uzupełniające: właściwa dieta i tryb życia. Jej leczenie jest o tyle istotne, iż komórki endometrium, które osadzają się na jajnikach tworząc torbiele, mogą zmniejszyć szansę na zajście w ciążę nawet dziesięciokrotnie.

Endometriozę klasyfikuje się według 4 stopni opracowanych przez Amerykańskie Towarzystwo Medycyny Rozrodu (ASRM), gdzie stopień I dotyczy małych zmian (do 5 mm), które występują na jajnikach, a stadium IV charakteryzuje się poważnymi zrostami macicy z jelitami lub z tyłem jamy otrzewnej – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.