Spóźniająca się miesiączka niespowodowana ciążą. Kiedy udać się do ginekologa?

Długość prawidłowego cyklu miesiączkowego wynosi od 26 do 33 dni. Maksymalnie ok. 5-dniowe wahania w długościach kolejnych cykli uznaje się za normę. Cykl menstruacyjny trwający mniej niż 22 dni lub więcej niż 35 dni powinien skłonić do poszukiwania przyczyn takiego stanu. Tzw. wtórny brak miesiączki dotyczy kobiet, które dotychczas normalnie przechodziły cykl menstruacyjny, lecz z niewyjaśnionych przyczyn został on zaburzony lub w ogóle nie pojawia się comiesięczne krwawienie. Co może być przyczyną zaburzeń miesiączkowania u zdrowej kobiety oraz kiedy należy udać się do ginekologa w celu postawienia medycznej diagnozy?

O wtórnym braku miesiączki mówimy, gdy krwawienie nie pojawia się przez trzy kolejne cykle u kobiety, u której do tej pory miesiączka występowała regularnie lub gdy odstęp pomiędzy krwawieniami wynosi 2-3 miesiące. Brak miesiączki świadczy o zaburzonej równowadze hormonalnej organizmu, na które mogą mieć wpływ określone jednostki chorobowe, lecz również zmiana stylu życia dotychczas prowadzonego przez pacjentkę.

Niepojawienie się miesiączki w planowanym terminie to z pewnością sytuacja, która powinna zwrócić czujność na zdrowie kobiety. Pierwszym sposobem na zdefiniowanie przyczyny braku krwawienia jest wykonanie testu ciążowego, który może wstępnie potwierdzić wystąpienie ciąży w czasie której miesiączka nie występuje. Zaburzenia miesiączkowania nie zawsze jednak są równoznaczne z ciążą. Jeśli jednak wynik testu ciążowego jest ujemny, wówczas należy określić, czy w ciągu ostatnich kilkudziesięciu dni nie wystąpiły nagłe stany chorobowe, intensywne zmiany diety, odstawienie tabletek antykoncepcyjnych, stres (nadmiar kortyzolu i adrenaliny blokuje owulację), które mogą wpłynąć realnie na zaburzenie miesiączkowania.

Na zaburzenia miesiączkowania mogą również wpłynąć takie jednostki chorobowe jak:

• zespół policystycznych jajników (PCOS),
  • choroby tarczycy – niedoczynność lub nadczynność tarczycy,
  • endometrioza,
  • nowotwór narządów rozrodczych,
  • wystąpienie torbieli,
  • cukrzyca.

Warto również wskazać, że niekiedy zdarzają się cykle bezowulacyjne, które mogą występować 1-2 razy do roku i być przyczyną braku wystąpienia miesiączki. Cykl bezowulacyjny to cykl, w trakcie którego z jajnika nie została uwolniona komórka jajowa. Zaburzenia tego typu również powinny być leczone, gdyż są wywołane najczęściej zmianami hormonalnymi powodującymi jednocześnie nadmiernie obfite krwawienia, a także zwiększają ryzyko raka endometrium.

Jeśli brak wystąpienia krwawienia trwa dłużej niż 60 dni, należy odbyć wizytę u lekarza ginekologa, który ustali wstępne przyczyny zaburzeń miesiączkowania, zleci odpowiednie badania oraz potwierdzi bądź wykluczy ciążę za pomocą badania USG – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii, ginekologii onkologicznej oraz genetyki klinicznej.