Ryzyko poronienia przy zachorowaniu na COVID-19

Ginekolog Luboń

Najnowszy raport Europejskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) wskazuje, że ryzyko poronienia u kobiet w ciąży, które zachorowały na COVID-19 jest wyższe w porównaniu do kobiet, które w czasie ciąży nie były chore (względne ryzyko=1,90). Szczepienie przeciw COVID-19 jest istotnym czynnikiem dla urodzenia zdrowego dziecka w czasie pandemii  COVID-19. Dane te obecnie sprawdzono ponownie oraz oszacowano w/w ryzyko w dwóch okresach: przed pojawieniem się wariantu Delta wirusa (względne ryzyko=1,47) oraz w okresie wysokiej częstości krążenia wariantu Delta (ryzyko względne=4,04). Dane te wyraźnie wskazują, że ryzyko to zwiększyło się 4-krotnie w odniesieniu do okresu przed rozprzestrzenieniem się wariantu Delta.

Co to jest poronienie?

Poronienie jest powikłaniem wczesnej ciąży, zanim płód uzyska zdolność do przeżycia. Według definicji Światowej Organizacja Zdrowia poronienie to wydalenie z macicy matki zarodka lub płodu ważącego 500 g lub mniej przed 20. tygodniem ciąży. W Polsce o poronieniu mówimy do 22 tygodnia trwania ciąży (ukończony 21. tydzień ciąży). Najczęstszymi przyczynami poronień są wady chromosomalne i wady wrodzone uniemożliwiające prawidłowy rozwój zarodka lub płodu. Na to nie mamy żadnego wpływu. Powodem straty ciąży w pierwszej połowie jej trwania mogą być również przyczyny immunologiczne i immunogenetyczne oraz czynniki zakrzepowe lub ostre infekcje podczas ciąży, czyli potencjalnie również koronawirus SARS-CoV-2.

Pierwszy trymestr ciąży trwa od pierwszego dnia ostatniej miesiączki do końca 12. tygodnia ciąży. Jest to okres, w którym powstają i rozpoczynają prace najważniejsze narządy i układy: serce, mózg, układ pokarmowy i wiele innych. Wystąpienie infekcji (nie tylko wirusowej) u matki w tym okresie ciąży może prowadzić do poważnych konsekwencji z poronieniem lub nieodwracalnym uszkodzeniem płodu włącznie.

W dodatkowych badaniach wykazano, że zakażone SARS-CoV-2 ciężarne były bardziej narażone na ciężkie infekcje, przyjęcia na oddział intensywnej terapii. W porównaniu z kobietami w ciąży bez infekcji koronawirusem, ciężarne z COVID-19 były ponad 50 proc. bardziej narażone na powikłania związane z ciążą – przedwczesny poród, stan przedrzucawkowy, przyjęcie na intensywną terapię. Komplikacje pojawiały się również u noworodków. Noworodki zakażonych kobiet były prawie trzy razy bardziej narażone na poważne komplikacje medyczne skutkujące przyjęciem na oddział intensywnej terapii noworodkowej głównie z powodu przedwczesnego porodu.

Wyniki dostępnych badań potwierdzają, że szczepionki przeciw COVID-19 są bezpieczne dla kobiet w okresie ciąży. Dlatego zaleca się aby kobiety w ciąży zaszczepiły się przeciw COVID-19 zarówno ze względu na swoje bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo rozwijającego się płodu. Opublikowano szereg wyników, wskazujących, że wariant Delta wirusa SARS-CoV-2 oraz prawdopodobnie wariant Omikron, mogą powodować negatywne skutki, zarówno dla kobiety w ciąży jak i płodu.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej, położnictwa i ginekologii oraz genetyki klinicznej. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Należy umówić się na wizytę pod numerem 606-340-593.