Jakie są przyczyny rozwoju cukrzycy ciążowej?

Ginekolog Luboń

Cukrzyca ciążowa jest definiowana, jako różnego stopnia zaburzenia tolerancji glukozy, które po raz pierwszy wystąpiły bądź zostały wykryte w trakcie ciąży. Dominującą grupę stanowią kobiety, u których hiperglikemia rozwinęła się w czasie ciąży. W tej grupie może się też znaleźć pewna liczba kobiet, u których cukrzyca (zarówno typu 1 jak i 2) istniała już przed ciążą, ale nie została wykryta.

Wstępne oznaczenie stężenia glukozy we krwi powinno być wykonane na początku ciąży, przy pierwszej wizycie u ginekologa w celu zdiagnozowania niewykrytych wcześniej zaburzeń gospodarki węglowodanowej.

W okresie ciąży Polskie Towarzystwo Diabetologiczne klasyfikuje te zaburzenia jako:
— cukrzycę przedciążową (PGDM) — gdy w ciążę zachodzi kobieta chorująca już na cukrzycę (niezależnie od typu choroby);
— hiperglikemię po raz pierwszy rozpoznaną w trakcie ciąży (do tej grupy należy zaliczyć cukrzycę ciążową (GDM) oraz wykryte w czasie ciąży inne typy cukrzycy).

Cukrzycą nazywa się grupę zaburzeń metabolicznych, których wspólną cechą jest hiperglikemia, będąca wynikiem bezwzględnego lub względnego niedoboru insuliny. Przewlekła hiperglikemia prowadzi do zaburzeń w metabolizmie białek, tłuszczów i gospodarki wodno-elektrolitowej. W konsekwencji tych zaburzeń może dochodzić do uszkodzenia rożnych narządów i układów, a szczególnie naczyń krwionośnych, mięśnia sercowego, nerek, nerwów i narządu wzroku. Cukrzyca w okresie ciąży, zależnie od stopnia wyrównania glikemii i obecności powikłań, zwiększa ryzyko wielu powikłań zarówno matczynych, jak i płodowych, w tym poronień, wad wrodzonych, obumarć wewnątrzmacicznych, nadmiernego wzrastania płodu, urazów okołoporodowych, hipoglikemii oraz innych problemów adaptacyjnych u noworodka.

Do bezpośrednich przyczyn występowania cukrzycy ciążowej należą zmiany gospodarki hormonalnej do jakich dochodzi w organizmie kobiety ciężarnej. Istnieje również szereg czynników, które zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia tego zaburzenia. Należą do nich:

• nadwaga przed ciążą,
  • wiek powyżej 35 lat,
  • występowanie cukrzycy w rodzinie (u rodziców, rodzeństwa),
  • stwierdzona przed ciążą zaburzona tolerancja glukozy lub podwyższona glikemia na czczo,
  • urodzenie w poprzedniej ciąży dziecka o masie ciała ponad 4 kg,
  • cukrzyca ciążowa w poprzedniej ciąży,
  • wykrycie cukru w moczu,
  • zwiększona ilość płynu owodniowego,
  • wcześniejsze poronienie, obumarcie płodu lub wady rozwojowe płodu w poprzedniej ciąży.

Mimo znaczącego postępu w diabetologii, ryzyko powikłań diabetologicznych, położniczych i noworodkowych wciąż jest znamiennie wyższe u pacjentek z cukrzycą ciążową w porównaniu z pacjentkami bez cukrzycy.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej, położnictwa i ginekologii oraz genetyki klinicznej. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Należy umówić się na wizytę pod numerem 606-340-593.