Mięśniaki macicy – co to jest? – dr n. med. Piotr Magnowski, Tarnowo Podgórne, Luboń

Ginekolog Luboń

Mięśniaki macicy mogą dotyczyć nawet co czwartej kobiety w wieku rozrodczym. Mięśniaki macicy, czyli forma niezłośliwych nowotworów macicy są jedną z częstszych przypadłości spotykanych w praktyce ginekologicznej. Jakie są objawy mięśniaków macicy oraz w jakim wieku ryzyko ich wystąpienia jest największe? – odpowiada dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Ryzyko wzrasta z wiekiem

Mięśniaki macicy są najbardziej rozpowszechnioną formą nienabłonkowych, niezłośliwych nowotworów macicy. Dostępne wyniki badań epidemiologicznych nie precyzują dokładnie częstości występowania mięśniaków macicy. Szacuje się, że u kobiet w wieku prokreacyjnym występują u 20–50% badanych, jednocześnie obserwuje się wzrost częstości występowania tej patologii do 70% w populacji kobiet w wieku około 50 lat oraz do 80% u kobiet rasy czarnej – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Objawy mięśniaków macicy

U kobiet w wieku prokreacyjnym około 30% mięśniaków może dawać objawy kliniczne w postaci nieprawidłowych krwawień z macicy skutkujących anemizacją pacjentki. Diagnostyka krwawień w tej populacji kobiet powinna być pogłębiona w celu wykluczenia przerostu błony śluzowej macicy oraz raka endometrium. Duże mięśniaki macicy mogą powodować objawy dysfunkcji jelit oraz pęcherza moczowego. Objawami mięśniaków mogą też być bolesne miesiączki, niecykliczny ból w obrębie miednicy mniejszej, niepłodność oraz nawracające poronienia. Należy podkreślić, że nieprawidłowe krwawienia miesiączkowe wywoływane przez mięśniaki na ogół ustępują samoistnie w okresie menopauzy, a stopień nasilenia objawów uciskowych zmniejsza się w tym czasie wraz z fizjologicznym procesem stopniowej inwolucji mięśniaków po menopauzie.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej oraz położnictwa i ginekologii. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Należy umówić się na wizytę pod numerem 606-340-593.