Czy kobiety planujące ciążę powinny się szczepić przeciw COVID-19? – dr n. med. Piotr Magnowski, Tarnowo Podgórne, Luboń

Ginekolog Luboń

Coraz więcej kobiet decyduje się na skorzystanie ze szczepień przeciw COVID-19. Wśród wielu z nich mogą się rodzić wątpliwości, czy nie należy opóźnić momentu poczęcia po otrzymaniu szczepionki. Czy szczepionka przeciw COVID-19 jest bezpieczna dla kobiet planujących w bliskim czasie potomstwo? – odpowiada dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, w trakcie specjalizacji z genetyki klinicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Szczepienia na COVID-19 a planowanie ciąży

Lekarze jednogłośnie wskazują, że nie ma wskazań do odroczenia planowania ciąży po przeprowadzonym cyklu szczepień mRNA przeciw COVID-19. Zalecane jest jednak, aby wstrzymać się z planowaniem ciąży na czas szczepienia dwoma dawkami, co obecnie wynosi ok. 21 dni. Badania kliniczne wykonane w trakcie wprowadzania szczepionki mRNA przeciw COVID-19 potwierdzają ponadto, że nie wykazuje ona wpływu na płodność. Nie ma również podstaw medycznych do wskazania, by zaszczepienie mogło być przeciwwskazaniem do zajścia w ciążę – wskazuje dr n. med. Piotr Magnowski specjalista w dziedzinie położnictwa i ginekologii oraz ginekologii onkologicznej, w trakcie specjalizacji z genetyki klinicznej, Tarnowo Podgórne, Luboń.

Dlaczego warto się zaszczepić?

Kobiety w ciąży należą do grupy zwiększonego ryzyka ciężkiego przebiegu COVID-19 oraz powikłań z nim związanych. Najgroźniejszym ryzykiem w przypadku stanu ciąży jest przedwczesny poród, a nawet zgon ciężarnej. Badania ponadto jednoznacznie wskazują, że połowa noworodków z potwierdzonym zakażeniem SARS-CoV-2 to wcześniaki, które wymagają specjalistycznej opieki medycznej tuż po urodzeniu. Każda kobieta planująca ciążę powinna mieć możliwość podjęcia własnej decyzji o szczepieniu przeciwko COVID-19 i niezależnie od podjętej decyzji otrzymać należyte wsparcie medyczne. W tym celu niezbędne może się okazać zasięgnięcie opinii ginekologa – położnika oraz lekarza kwalifikującego do szczepienia, który po analizie przebytych chorób pomoże w podjęciu odpowiedniej decyzji, co do szczepienia.

Co mówi ulotka?

Szczepionka na COVID-19 opracowana przez Pfizer/BioNTech nie została przetestowana w badaniach klinicznych na grupie kobiet ciężarnych. Nie jest to jednak szczególna sytuacja, gdyż żadna z do tej pory opracowanych szczepionek nie została jeszcze przetestowana na tej specyficznej grupie. Producenci leków i szczepionek zawsze niechętnie włączają ciężarne kobiety do wstępnych badań klinicznych z obawy przed negatywnym wpływem na rozwijający się płód lub zagrożenie ciąży. Ulotka dodana do szczepionki informuje, że „Badania na zwierzętach nie wykazały bezpośredniego ani pośredniego szkodliwego wpływu na ciążę, rozwój zarodka i (lub) płodu, poród lub rozwój pourodzeniowy (punkt 5.3). Podanie produktu leczniczego Comirnaty w okresie ciąży można rozważyć jedynie, jeśli potencjalne korzyści przewyższają jakiekolwiek potencjalne ryzyko dla matki i płodu”. Ten rodzaj badania na zwierzętach, zwany badaniem toksyczności rozwojowej i reprodukcyjnej, jest wstępnym warunkiem do możliwości testowania szczepionek w grupie ciężarnych.

Zapraszamy do skorzystania z konsultacji medycznej specjalisty w dziedzinie ginekologii onkologicznej oraz położnictwa i ginekologii. Dr n. med. Piotr Magnowski przyjmuje w gabinecie lekarskim w miejscowości Luboń oraz Tarnowo Podgórne. Należy umówić się na wizytę pod numerem 606-340-593.